søndag 1. juni 2008

Rottweileren i mitt liv :)

I dag er jeg tidelig på`n. Ble vekket av en rottisgutt med full bære lenge før syv !! Ja, ja.....da får jeg sikkert noe fornuftig ut av denne søndagen også.
I dag skal jeg gå min første skogtur med Herman etter operasjonen. Jeg er veldig spent på hvordan det vil fungere. Jeg får legge på noen ekstra støttebandasjer og gå rolig. Jeg skal prøve å komme meg avgårde i løpet av den kommende timen, da er det lite folk i skogen, og Herman kan dilte ved siden av meg uten bånd. Han er ikke til fare for hverken rådyr eller annet småvilt. Han holder seg hele tiden innen for en radius hvor jeg ser ham. Det supre med Herman er at han kommer på innkalling. På den måten er turer med han en fornøylese, og vi koser oss like mye begge to.
En dressert hund krever masse trening hele tiden, og det er de små konstante dryppene som gir resultater. Jeg begynte å trene med Herman allerede da han var ti uker gammel, og i dag er han to år......og vi trener fremdeles. Det innlærte skal holdes ved like, men han er også mottagelig for nye utfordringer. Det er så mange gevinster å hente med en veloppdragen hund. Først og fremst har jeg en utrolig flott kontakt med hunden min, og det er jo for enhver hundeeier noe av det viktigste. Kontakten kommer ikke av seg selv.......den kommer gjennom treningen, og treningen skal alltid være i en positiv setting. Herregud hvor mange ganger jeg har sett hundeeiere som kjefter og slår de stakkars hundene sine. Helt vanvittig!!
Ok. jeg kunne ha skrevet en bok om det å ha hund.......er "litt" engasjert og interessert i "rottisgutten" min :) Jeg er faktisk veldig opptatt av at han skal leve et godt liv. Han er jo et levende individ, og han kjenner hva som er godt, men også det mottsatte. Herman smiler, og han har et lystig uttrykk i øyne når han har det bra. Er han syk eller har vondt, ja da kan jeg lese det umiddelbart. Han søker trøst når noe ikke er i orden.
Mange ganger tenker jeg på alle de hundene som står mesteparten av sitt ti - tolv års lange hundeliv i bånd. De er i bånd når de går tur, og de står i bånd timesvis utenfor inngangsdøra..... Det utrolige er at folk ikke skjønner hvorfor disse hundene blir sure og grinete,og at de står å bjeffer..... Utrolig !!
Nok om hund, og mine tanker om hund for i dag (det kommer garantert mer) Nå er det en kaffekopp, på med turklær.....og skogen er første prioritet denne søndagen, første dagen i juni
2008 :)

Ingen kommentarer:

VELKOMMEN TILBAKE :0)

VELKOMMEN TILBAKE :0)