søndag 29. juni 2008

Min DATTER sa:

Ny mal...igjen :) Gøy og eksperimentere litt. Ble muligens litt mye farger ...vel, vel. Hadde vel litt for god tid nå på morgenkvisten, og da skjer det "ting & tang " :)

Barn er en velsignelse uansett kjønn og alder. Og etter hvert som årene går, og barna vokser til blir skattekisten med verdifulle minner,opplevelser,utsagn,samtaler osv. noe som er flottere enn alt annet på denne jord(i et mammahjerte).

Datteren min sa noen fortryllende ord da hun var ca. 12...13 år. Hun sa: "Mamma, det er så fint at du var så ung da du fikk meg, for da har jeg deg mye lenger". Søtt sagt av ei jente med begge beina midt i puberteten.
I dag er den søte og litt veslevoksne datteren min blitt en "lady" på snart 23 år. Hun har blitt en reflektert frøken med tanker og meninger om mye og mangt. Det er spennende å ha samtaler, og diskusjoner med henne. Mor lytter..... og lærer.
Vi begynte å snakke om hva som er viktig i et godt vennskap....og Hvilke grunnleggende kvaliteter hos et menneske er viktig for at hun (datteren min) kan knytte sterke vennskapsbånd til et annet menneske. Dette var utgangspunktet for denne samtalen.

Det å være medmenneske er den viktigste egenskapen gode venner har,sa hun. Venner med denne egenskapen er ikke egoistiske,selvopptatte,forlanger ikke mer av andre enn hva de selv kan gi, overfladiske, og de er ei heller ekskluderende. En venn som evner å være et medmenneske stiller også krav, og de bryr seg om(ikke med).

Jeg kunne fortalt mye, mye mer....men dette var essensen.

Jeg ble så glad over å høre på disse refleksjonene hun hadde rundt et så viktig spørsmål. Og jeg tenkte i min "mammahjerne" at hun allerede hadde skjønt hva mye av livet handler om. Hun har skjønt hva hun selv skal stå for,hvordan hun selv skal være ovenfor andre mennesker......

STOLT MAMMA :)

Ingen kommentarer:

VELKOMMEN TILBAKE :0)

VELKOMMEN TILBAKE :0)