torsdag 5. juni 2008

Sneglefri hage


Anleggsgartneren Tor Småland,kjent fra Frokost -TV kom med mange gode råd for å bekjempe Iberiaskogssnegelen. Til alle hageentusiaster og hobbygartnere......les og lær :)


1) Plukk alle snegler du ser (Den var ikke ny for meg, og sikkert ikke for deg heller )

2) Lag sneglefeller ved å legge ut åte. som feks. øl,fruktskall eller løvetann, på et kunstig gjemmested. Sett fellene ut om kvelden, helst hvis det er fuktig, og sjekk fellene etter en dag eller to.

3)Bruk det biologiske middelet Nemaslug seint på høsten og tidlig på våren, eller Ferramol og SmartBayt om sommeren. Midlene virker tiltrekkende på sneglene, som dør når de spiser det.(Kilde:Bioforsk)

Planter som Iberiasnegler ser ut til å være mindre glad i :

- roser

- petunia

- primula

- begonia

- fuksia

- valmuer

- bjørnebær, bringebær og stikkelsbær

- blomkarse

- flittiglis

Andre forebygggende råd :


Undersøk innkjøpte planter og potter godt før du tar dem ut i hagen.

Snegler liker fukt. Hold derfor hagen lys og luftig sånn at den tørker lett etter regn.

Åpen kompost , steinhauger og "rot" er yndede gjemmesteder for sneglene.Fjern dem!!

Lag "gjerder" av foreksempel sagmugg eller kalk langs hagegrensa for å hindre sneglene å komme inn i hagen (dette er er spesielt viktig dersom naboen/e ikke prøver å bekjempe sneglene.....har selv erfart det. Store horder med snegler kom marsjerende, og det er utrolig fortvilende).

Strø fersk aske, furunåler eller bark på jorda i bedene. Sneglene er heller ikke glad i hønsegjødsel, kakaoflis eller Alginat(jordforbedringsmiddel utvunnet av tang og tare. Lykke til med bekjempelsen av snegler. I dag fant jeg noen fine lenker som har fått sin fortjente plass i bloggen min - Hagevenn, var en av dem. Har du andre virkemidler som effektivt tar lurven av sneglene.....kom så med det :)

1 kommentar:

Min Verden sa...

Hei på deg. Hyggelig å "møte deg". Alltid hyggelig med nye mennesker. Ta godt vare på pinnsvinet :) De liker å få vann. Det er veldig nydelig og det tar snegler tror jeg... De møkkasneglene har heldigvis ikke vi ennå, men de er ikke langt unna oss. Jeg linker deg opp hos meg også. Koselig det. Hanne

VELKOMMEN TILBAKE :0)

VELKOMMEN TILBAKE :0)