mandag 23. juni 2008

St.Hans


I dag er det St.Hans.
Her hvor jeg bor er St.Hans feiringen viktig for de aller fleste. Ikke så rart i.o.m skjærgården og båtlivet er et "varemerke" for Tønsberg og Nøtterøy.

En av tradisjonene er båt -kortesjen som går fra Ollebukta/havnebassenget utenfor Tønsberg brygge.
Jeg tør påstå at de fleste strendene og øyene ute i skjærgården er tett befolket denne kvelden.
Før var det ikke en eneste butikk som hadde åpent på St.Hans dagen (24.) i Vestfold. Det var rett og slett en "hellig"- dag for vestfoldingene. Åtte av ti brukte denne dagen til å sove ut, for å komme i form til kommende arbeidsdag :) Det er enkelte butikker som holder denne tradisjonen ved like enda(de som er eid og drevet av "ekte" tønsbergensere),men siden Farmandstredet (stort kjøpesenter) kom i begynnelsen av 90-tallet så har denne litt spesielle tradisjonen blitt mer og mer utvannet. Litt trist igrunn....
I skrivende stund er været ikke spesielt innbydende til å feire St. Hans ute i det fri. Her drypper det godt fra takrennene, og det ser ikke ut til å bli noe særlig bedre foreløpig. Siden jeg skal på sykehuset i morgen for å fjerne en metalltråd som som ble operert inn i foten for ca. fire uker siden .....så blir det uansett en beskjeden markering av denne aftenen for min del. Jeg både gleder og gruer meg til morgendagen.....men det skal bli nydelig å få det overstått. Jeg har "sykehusskrekk"!!
Og denne dagen har selvfølgelig "ulmet" i ubevisstheten i disse ukene.
En koselig St.Hans feiring til alle :)

Ingen kommentarer:

VELKOMMEN TILBAKE :0)

VELKOMMEN TILBAKE :0)