onsdag 28. mai 2008

Skoleansatt..........

Våknet opp til nok en flott dag...Hva gjør det vel å være sykemeldt med nyoperert fot da ? Ikke for det...... sykemeldt og ansatt i skolen...hi hi ..Det er en egen greie, for å bruke et slikt klønete uttrykk, Var på jobben i går for å planlegge neste skoleår. På min arbeidsplass blir alt tatt for gitt. Om jeg kommer på jobb, (har nemlig jobbet også tideligere tross for 100% sykemelding)svarer på mailer fra foreldre, tar telefoner osv., ja så er det helt greit for ledelsen. Nå tenker muligens du som av en eller annen grunn skulle komme til å lese dette her "at jeg må selv ta ansvar, og sette ned foten". Du har jo rett i det da. Saken er bare at jeg må ta igjen arbeider når jeg kommer tilbake, og det kan faktisk være kjempetøft. Ikke uvanlig at vi blir litt slitne etter å ha vært syke, og da i tillegg skulle jobbe nesten dobbelt opp for å ta igjen "forsømt" arbeid, nei ....det orker jeg simpelten ikke tanken på.

Jeg har lest mange leserinnlegg de siste dagene i forbindelse med streiken til fredag. Herregud tenker jeg da.....så mange mennesker som synes at lærere er noen udugelige krek. Det er mange der ute som mener at vi ikke jobber, har kun lange ferier.....ja ...pluss pluss. Hvordan har det seg at lærersynet blant vanlige mennesker er så ille ? DETTE GJELDER SELVFØLGELIG IKKE ALLE :) Når jeg sitter å leser alt om denne yrkesgruppen så føler jeg jo at det gjelder meg. Hm, gruble gruble....Hvis jeg kunne skru tiden noen år tilbake, hadde jeg da valgt lærerutdanning igjen?? Neppe.....Hvorfor? Ikke pga fjåsete uttalelser, men pgs. det store fokusskifte som har pågått i norsk skole i mange år. Fokuset beveger seg mer og mer over i timeslange møter,byråkratisering med skjemaer, en papirmølle som kan ta kveletaket på de fleste. Elevene og den gode undervisningen er viet lite oppmerksomhet i virkeligheten. Et absurd eksempel er plassmangel på en skole. Er problemstillingen å finne andre måter å lagre kontorrekvisita på til fordel for å frigjøre et flott rom som kan brukes til undervisning.......hva tror du jeg har tenkt å fortelle videre ? Hos oss, på min arbeidsplass er kulturen følgende : Vi lar plastpermene og konvuluttene ligge der de er lagret. Og vet du ....elevene får heller ha det litt trangt og ukomfertabelt. Ok, det var nok om det å være lærer for i dag....ut i det vakre været igjen...:)

Ingen kommentarer:

VELKOMMEN TILBAKE :0)

VELKOMMEN TILBAKE :0)