søndag 23. mars 2008

Kjøkkenkroken

Kjøkkenet er hjerterommet i huset mitt. Rommet er ikke stort, men det har heller ingen betydning. Det viktigste er at jeg trives med kjøkkenet. Detaljer er og blir viktig .....for meg :) Første bud for å bli i gla i å lage mat er at omgivelsene er koselige. Detaljer og stæsj må nødvendigvis ikke koste "skjorta" (for ofte gjør det jo det). Av og til unner jeg meg litt friske urter, feks basilikum. NYdelig å se på, dufter friskt, og ikke minst!! Kan brukes i de fleste middagsretter, og det gir en vindunderlig smak da !!
For å få urtene til å holde pleier jeg å skylle vann gjenom potta, og la det renne godt av. Ikke la det bli stående vann i potteskjuleren. Dusj basilikummen av og til, den liker det.

Olivenolje brukes til det meste. Den du ser på bildet er av fineste sort. Den smaker og lukter helt ubeskrivelig. Olivenoljen er en gave jeg fikk av søsteren min etter hun hadde vært i Toscana......Den bare må stå framme på benken!!

Noen mener hvitløksranker er umoderne....ja, ja.... smak og behag. Uansett, jeg foretrekker en til to hvitløksranker på kjøkkenet. Den ene er til pynt, og den andre bruker jeg i den daglige matlagingen.

Litt god vin pynter opp på benken. Klart det blir litt støv og fett....sånn er det bare. Her har jeg gjort mine valg :) Vinen jeg lar stå framme til "pynt" er det ofte rask omsirkulering på......Vin lagres alltid kjølig og kaldt, og flaskene skal ligge.

Vinkassen i mørkt tre fikk jeg av en venninnene til jul for noen år tilbake.....og den er super på benken i nærheten av flaskene.

Jeg foretrekker store vinglass som på bildet. Hvorfor?
Vi får en helt annen opplevelse av aromaen og smaken på vinen. Dessuten tar det seg veldig flott ut ;-)
Vinglassene behøver ikke koste 3-400,- pr. stk. å være munnblåst krystall. Vinen smaker nydelig i omsirkulert glass, og en annen viktig ting; Det er ikke krise hvis uhellet skulle være ute. Er du vert så slapper du av...... Bordet du dekker med billige vinglass kan bli utrolig lekkert. Her er det fantasi og ikke lommeboka som avgjør. HELDIGVIS!!


Favoritt-

brød

som smaker

fabelaktig:









En pakke gjær som du rører ut i ca. 1- 1,5 liter lunkent vann.
Rør inn ca. en ts honning el. maltestrakt
Ett egg
En "dæsj" biola naturell el. kultura
Tre - fire ss rapseolje
ca. 2 kg. H-mel , fint
En til to dl. solsikkefrø
Den samme mengden med gresskarfrø
En boks valnøtter
En neve med rosiner.......

Sett på kjøkkenmaskin og la eltingen gå ca. fem min. Er deigen litt klissen og du skal bruke brødformer , er det helt ok. Skal du lage rundstykker knar du inn litt ekstra mel for hånd.

Av og til bruker jeg linfrø. Linfrøene legger jeg i vann slik at de sveller. Utrolig god bakst , og sunn :)
Oppskriften er ikke fra kokebok, derfor er den ikke helt på grammet. Prøv deg fram, det er noe av moroa når du lager mat på kjøkkenet. Lykke til !!

Ingen kommentarer:

VELKOMMEN TILBAKE :0)

VELKOMMEN TILBAKE :0)